Ćirinom prugom: Zavala – Dubrovnik

by admin


INFORMACIJE O ĆIRI

Povijesna uskotračna pruga sa parnom lokomotivom prolazi od Mostara uzduž rijeke Neretve, kroz Čapljinu, Popovo polje, Ravno, te u blizini Ivanice prelazeći granicu sa Hrvatskom sve do Dubrovnika. Konstrukcija pruge je počela 1898. i završila 1901 godine. Ćiro je tijekom svog postojanja povezivao mjesta u Hercegovini i donosio im život, a danas je pruga rekonstruirana u biciklističku stazu.

Austro-Ugarska monarhija, koja je vladala područjem BiH krajem 19. i početkom 20. stoljeća izgradila je mrežu željezničkih pruga uskog kolosijeka (kolosijek širina 0,76 m). Pruge je izgradila prvenstveno kao strateške vojne objekte i one su povezivale južne jadranske luke s gradovima u zaleđu i sa srednjom Europom.Pruge u Hercegovini izgrađene su kao dio Južne pruge, a prva dionica te pruge od Metkovića do Mostara, u dužini 42,4 km, puštena je u promet 13.06.1885. godine, dok je pruga od Gabele do Zelenike u Boki Kotorskoj (Crna Gora), dužine 155,5 km, s odvojcima od Huma do Trebinja (16,7 km) i Uskoplja do Gruža u Dubrovniku u Republici Hrvatskoj (16,5 km), puštena u promet 1901. godine.Uskotračna pruga je služila ljudima, povezivala države, krajeve, narode i kulture. Narodima s ovih područja bile su to pruge spasa, omogućile su im bolji život i svekoliki napredak te su ostavile trag civilizacije na mjestima kroz koja je Ćiro vozio, hučio, tukao, zviždao i paru ispuštao više desetljeća.Narod je pruge zvao i štreke, a vlakove koje je vukla garava parnjača nazivao je gemišteri (mješoviti vlakovi), šnelcug (brzi vlakovi) i osobni (putnički vlakovi). Nadimak Ćiro nametnut je pred samo ukidanje uskotračnih pruga, ali u narodu je ostao i dan danas kao prepoznatljiv.

Pruga uskog kolosijeka ili uskotračna pruga Gabela – Zelenika ukinuta je 1976. godine. Za vrijeme postojanja uskotračna željeznička pruga promijenila je pet državnih uređenja.

KRATKI INFO OPIS STAZE

Ekskurzija počinje posjetom spilji Vjetrenica, najvećoj i najvažnijoj špilji u Bosni i Hercegovini. Nakon posjete špilji slijedi bicikliranje od Zavale do Ivanice, sa kratkim stankama na raznim vidikovcima i odmorištima. Pauzu za ručak (lunch paket) svakako preporučujemo za napraviti u Ivanici, malkom selu koje je locirano na graničnom prijelazu Gornji Brgat (Hrvatska). Nakon što ste povratili energiju, prelazite granicu s Republikom Hrvatskom odakle slijedi spust prema Dubrovniku.

Iz Huma se biciklistička trasa proteže prema mediteranskom biseru Dubrovniku, čiji se Stari grad, kao i Stari grad u Mostaru, nalazi na popisu svjetske kulturne baštine UNESCO-a. Na putu do Dubrovnika trasa prolazi kroz Uskoplje iz kojeg su izlazile dvije pruge koje su išle na istok i jug. Zelenička pruga od izlazne je skretnice skretala lijevo ispod sela Uskoplja i svijala se brdom uz uspon od 17,5 promila prema Glavskoj i dalje za Zeleniku u Boki kotorskoj. Druga pruga je izlazila u pravcu Ivanice, te kroz tunel ulazila u Republiku Hrvatsku, pa sa nagibom od 27,8 promila niz serpentine išla prema Dubrovniku.

DETALJNIJI PODACI O STAZI KOJOM VOZITE

Nakon Zelenikovca se obodom Popova polja proteže prema Ravnom i prolazi pored starih željezničkih postaja u Turkovićima i Veljoj Međi te stajališta Trnčina i Dvrsnica. Nakon 90-tak kilometara od Mostara dolazi se u mjesto Ravno – pitomo, strmo postavljeno hercegovačko mjesto izgrađeno od kamena sa srednjovjekovnom crkvom Svetog Mitra. Ravno je općinsko središte, upravno i kulturno središte Popova polja. Pred zgradom Općinskog vijeća velebni je spomenik najvećem hrvatskom učenjaku i svećeniku Josipu Ruđeru Boškoviću postavljen 2011. godine u povodu tristote obljetnice njegova rođenja. Josipov otac rođen je u Orahovu Dolu u općini Ravno. U mjestu je bila kolodvorska zgrada, a sada je ugostiteljsko-turistički objekt. Na postaji su bila tri stanična kolosijeka i mogla je primati vlakove s 90 osovina. Osim prijamne zgrade, ostala je i zgrada staničnog robnog magazina.

Biciklistička trasa se od Ravnog dalje spušta prema Zavali i odmah nakon izlaska iz mjesta trasa se po treći puta račva na asfaltni i makadamski dio. Dionica makadamske trase spušta se Malom Dubravicom i brdom Ljuljevac niz najdužu podzidu na trasi (oko 500 m), sa padom od 12 promila. Na tom dijelu je željezni most/vijadukt koji premošćuje duboku usjekli- nu kanjona. S vijadukta staza ulazi u tunel Gradina L= 340,75 m. Pred samim ulazom u tunel je kamena oznaka 224. km pruge od Sarajeva.

Tunel je probijen za godinu dana, a trenut- no je u njemu veliko stanište šišmiša, zbog čega se na ulazu makadamska dionica trase završava. Isto je i sa druge strane tunela, otkuda se makadamska trasa proteže do Zavale. Inače, cijelom dionicom od Ravnog do Zavale prikazuju se spektakularni pejzaži Popovog polja koje se proteže desetke kilometara prema Trebinju.

Mjesto Zavala udaljeno je sedam kilometara od Ravnog i nedaleko od mjesta nalazi se nadaleko čuvena špilja Vjetrenica, koja je od 1952. godine zaštićeni prirodni spomenik. Također, u ovom se mjestu nalazi i manastirska crkva Vavedenja Bogorodice te Crkva svetog Petra (ostaci katoličke crkve). U Zavali je bila željeznička postaja. Prijamna zgrada i kolosiječni prostor izgrađen je na visokoj podzidi s propustom.

Kada je podzida građena, caru u Beč poručeno je kako se ne može izgraditi. Odgovorio je pitanjem „Može li kilo kamena, kilo zlata? Može. I izgrađena je. U Zavali su stajali svi lokalni, putnički i brzi vlakovi radi „skele“ s vlaka na more u Slano u Hrvatskoj. Zanimljivo je spomenuti da je do ukidanja pruge 1975. iz Dubrovnika za Zavalu u ljetnoj sezoni u popodnevnim satima svaki dan vozio po jedan turistički vlak.

ŠTO POSJETITI

  • Spilja Vjetrenica
  • Muzej Zavala
  • Manastir Zavala
  • Stara stanica Hum
  • Mnoge druge stanice uz ovu dionicu
  • Dubrovnik

GASTRO PONUDA

PREPORUKA

Iako nas staza vodi kroz naseljena područja, preporučujemo na vožnju ponijeti dovoljne količine vode, naručito u ljetnim danima. Cijela dionica je asvaltirana, no potrebno je ponijeti mini alat i sredstvo za krpljenje unutrašnjih guma. Zbog dužine ture preporučuje se prije odlaska na vožnju obavijestiti obitelj ili prijatelje o planovima bicikliranja.
Kaciga obavezna!

DOWNLOAD SEKCIJA

  1. DOWNLOAD CIRO MAPE PDF
  2. DOWNLOAD CIRO BROŠURA PDF

POSJETITE ĆIRO WEB

PROMOTIVNI VIDEO

Galerija fotografija

Profil staze

Satelitski prikaz staze

Download GPS podataka