Ćirinom prugom: Mostar – Dubrovnik

by Toni Zorić

INFORMACIJE O ĆIRI

Povijesna uskotračna pruga sa parnom lokomotivom prolazi od Mostara uzduž rijeke Neretve, kroz Čapljinu, Popovo polje, Ravno, te u blizini Ivanice prelazeći granicu sa Hrvatskom sve do Dubrovnika. Konstrukcija pruge je počela 1898. i završila 1901 godine. Ćiro je tijekom svog postojanja povezivao mjesta u Hercegovini i donosio im život, a danas je pruga rekonstruirana u biciklističku stazu.

Austro-Ugarska monarhija, koja je vladala područjem BiH krajem 19. i početkom 20. stoljeća izgradila je mrežu željezničkih pruga uskog kolosijeka (kolosijek širina 0,76 m). Pruge je izgradila prvenstveno kao strateške vojne objekte i one su povezivale južne jadranske luke s gradovima u zaleđu i sa srednjom Europom.Pruge u Hercegovini izgrađene su kao dio Južne pruge, a prva dionica te pruge od Metkovića do Mostara, u dužini 42,4 km, puštena je u promet 13.06.1885. godine, dok je pruga od Gabele do Zelenike u Boki Kotorskoj (Crna Gora), dužine 155,5 km, s odvojcima od Huma do Trebinja (16,7 km) i Uskoplja do Gruža u Dubrovniku u Republici Hrvatskoj (16,5 km), puštena u promet 1901. godine.Uskotračna pruga je služila ljudima, povezivala države, krajeve, narode i kulture. Narodima s ovih područja bile su to pruge spasa, omogućile su im bolji život i svekoliki napredak te su ostavile trag civilizacije na mjestima kroz koja je Ćiro vozio, hučio, tukao, zviždao i paru ispuštao više desetljeća.Narod je pruge zvao i štreke, a vlakove koje je vukla garava parnjača nazivao je gemišteri (mješoviti vlakovi), šnelcug (brzi vlakovi) i osobni (putnički vlakovi). Nadimak Ćiro nametnut je pred samo ukidanje uskotračnih pruga, ali u narodu je ostao i dan danas kao prepoznatljiv.

Pruga uskog kolosijeka ili uskotračna pruga Gabela – Zelenika ukinuta je 1976. godine. Za vrijeme postojanja uskotračna željeznička pruga promijenila je pet državnih uređenja.

KRATKI INFO OPIS STAZE

Ekskurzija počinje u Mostaru, gdje je nezaobilazna posjeta Starom mostu, gdje možete popiti Bosansku kavu ili čak doručkovati s prelijepim pogledom na Stari most.


Nakon posjete Starom gradu u Mostaru slijedi bicikliranje Prema Blagaju, gdje zapravo i silazimo s izvorne Ćirine trase, ali Blagaj je prelijepa destinacija za posjetiti i stoga smo je uključili u našu dionicu. Nakon obilaska Blagaja bicikliramo prelijepim dionicama kroz lokalna sela uz rijeku Bunu sve do mjesta gdje se Buna ulijeva u Neretvu, kada se i ponovo vraćamo na Ćirinu prugu. Ovdje nastavljamo biciklirati desnom obalom rijeke Neretve kroz lokalna sela gdje promet gotovo i ne postoji sve do Čapljine gdje imamo odvajanje na lijevu stranu preko mosta kako bi smo obišli Hutovo blato i Počitelj, dvije prelijepe destinacije koje svakako preporučujemo i smatramo obaveznim za posjetiti.
Napominjemo, ove dvije destinacije nisu ucrtane u GPX rutu koja je ponuđena niže u ovom članku te vam preporučujemo da nas kontaktirate putem maila za upute.

Nakon obilaska Hutova blata i Počitelja, vraćamo se u Čapljinu na izvornu Ćirinu stazu i vozimo dalje prema Dračevu, no na samom izlasku iz Čapljine preporučujemo da zastanelte u Mogorjelu (Roman VIlla Rustica) te obiđete i ovu povijesnu destinaciju. Od sela Dračevo imamo dvije opcije, jedna je da nastavimo asvaltnom dionicoma (ukoliko putujete sa cestovnim biciklom), a druga je skretanje na desnu stranu i silazak na makadam, što i jeste izvorna Ćirina trasa (preporuka ukoliko putujete sa Gravel ili MTB biciklom). Prva cestovna dionica ima uspona koji i nije pretežak, a ponovo se u selu Hutovo uključujete na Ćirinu prugu. Druga makadamska dionica je jedna od najljepših dionica i zasigurno će vas ostaviti bbez daha dok biciklirate njoj uz pogleda na prelijepo Svitavsko jezero koje se pruža sa lijeve strane. Također, ova dionica uključuje i prelazak preko Aiffelovog mosta, kao i prolazak kroz 10 tunela koji su neosvjetljeni, te preporučujemo da sa sobom ponesete svjetiljku. Također, na ovoj makadamskom dionici koja je duga 18km nemamo izvore pitke vode, te preporučujemo da u lokalnoj trgovini koja se nalazi u selu Dračevo, a prije ulaska na makadam kupite dovoljne količine vode.

Nakon makadamske dionice ulazimo u selo Hutovo odakle je dalje asvalt sve do Dubrovnika, osim kratkog makadamskog dijela u Ravnom, gdje opet na izbor imamo dvije opcije asvalt/makadam. Dionica od Hutova sela do ravnog vodi nas kroz lokalna sela koja su većinom danas napuštena, a ostatak stavnovništva koji tu boravi bavi se stočarstvom i poljoprivredom. Dolaskom u Ravno preporučujemo obilazak Motela Stanica, gdje je izvorno ranije i bila stanica Ćirine pruge, a danas je renovirana u Motel i restoran. Ovdje se možete okrijepiti i popiti kavicu. Nakon kavice nastavljamo dalje prema mjestu Zavala gdje možete obići Manastir Zavala, Spilju Vjetrenica ili ručati u Gostionici Zavala, što je još jedna Ćirina stanica koja je renovirana u privatni motel/restoran.

Iz Zavale nastavljamo dalje asvaltnom dionicom i lokalnim selima koji su pretežito napušteni, biciklirajući uz prelijepi pogled na Popovo polje sve do mjesta sela Hum gdje je bila najveća Ćirina stanica. Na ovom mjestu imamo odvajanje lijevo prema Gradu Trebinju i desno prema Dubrovniku. Iako nas naš GPX zapis vodi dalje prema Dubrovniku, svakako preporučujemo i obilazak Trebinja, prelijepog turističkog gradića koji je poznat po lokalnoj kuhinji i vinskim podrumima. Ukoliko se odlučite za obilazak Trebinja, preporučujemo da nas kontaktirate za upute.

Od Huma do Dubrovnika vozimo se stazom koja ne uključuje lokalna sela i dosta je pusta sve do mjesta Ivanica, gdje se i nalazi granica sa Republikom Hrvatskom. Nakon prelaska granice, slijedi spust prema Dubrovniku, destinaciji koja je opet posebna i koja zaslužuje da odvojite dan/dva za noćenje kako bi ste obišli ovaj prelijepi turističko/povijesni grad. U Dubrovniku završavamo naše putovanje. Ukoliko Vam je mnogo 157km za biciklirati u jednom danu, na našoj stranici možete pronaći BikeFriendly objekte u kojima možete prenoćiti ili ručati.

ŠTO POSJETITI

GASTRO PONUDA

PREPORUKA

Iako nas staza većim dijelom vodi kroz naseljena područja, na dionici od Dračeva do Hutova sela vozite kroz nenaseljeno područije bez pitke vode, stoga preporučujemo da se u Dračevu u lokalnoj trgovini opskrbite većom količinom vode. Ovo je naručito važno u ljetnim danima. Na makadamskoj dionici se na pojedinim dijelovima nalazi oštar kamen i mogućnost od trnja, pa je potrebno ponijeti mini alat i sredstvo za krpljenje unutrašnjih guma. Zbog dužine ture preporučuje se prije odlaska na vožnju obavijestiti obitelj ili prijatelje o planovima bicikliranja.
Kaciga obavezna!

DOWNLOAD SEKCIJA

  1. DOWNLOAD CIRO MAPE PDF
  2. DOWNLOAD CIRO BROŠURA PDF

POSJETITE ĆIRO WEB


PROMOTIVNI VIDEO

Galerija fotografija

Profil staze

Satelitski prikaz staze

Download GPS podataka